swieto golonkiKiedyś królowała na szlacheckich stołach, dziś jest przysmakiem w wielu domach,  najczęściej podawana z kapustą. Golonka jest popularna w kuchni polskiej, czeskiej, niemieckiej a nawet włoskiej. Uważa się, że to przysmak każdego mężczyzny. Jak się okazuje nie tylko – coraz większą popularność zdobywa również wśród pań. Przywędrowała do nas z Bawarii i podbija serca polskich smakoszy do dziś.

Popularność golonki w Polsce jest na tyle duża, że z tej okazji organizowane są regularnie festiwale, święta i dni golonki. Jest ona również często nieodłącznym elementem kulinarnym na innych imprezach np. Festiwal piwa. Najbardziej popularna jest na Śląsku – gorącej golonki i kufla zimnego piwa nie odmówi sobie żaden górnik z okazji Barbórki, stało się to już nieodzownym element tego święta.

Co sprawia, że golonka jest tak popularna? Dlaczego wywołuje tyle kontrowersji? Jaki ma naprawdę wpływ na nasze zdrowie?

Golonka – jaka to część tuszy?golonka

Golonką nazywamy część nogi powyżej stawu nadgarstkowego – przednia lub stawu kolanowego – tylna. W zależności czy, czy pochodzi ona z tylnej czy z przedniej nogi zwierzęcia, nazywana jest golonką przednią lub tylną. Golonka przednia i tylna nie różnią się smakiem, jednak zawartość mięsa w golonce tylnej jest większa. Mięso golonki jest ciemne, przerośnięte ścięgnami i ma intensywny smak.

Zdrowa czy nie zdrowa?

Dietetycy za nią nie przepadają, ale smakosze uwielbiają. Często można spotkać się z opinią, że golonka to mięso nie zdrowe i tłuste. Czy tak rzeczywiście jest? Zaprzeczyć nie możemy, że golonka to mięso kaloryczne i tłuste, zawierające nasycone kwasy tłuszczowe. Wszystkie tłuszcze w tym tłuszcze nasycone stanowią magazyn energii oraz ułatwiają przyswajanie niektórych witamin oraz składników odżywczych. Należy tylko pamiętać, aby zachować umiar w  spożyciu tłuszczy nasyconych, ponieważ ich nadmiar może być przyczyną  problemów zdrowotnych z sercem.

Staropolskie powiedzenie „Co za dużo to nie zdrowo” znamy przecież wszyscy. Odpowiednie przyrządzenie i podanie golonki jest w stanie obniżyć jej wysoką kaloryczność. . Okazuje się, że przyprawy takie jak cynamon, czarny pieprz, papryka, kurkuma, oregano, rozmaryn, papryka a także warzywa są w stanie zminimalizować niekorzystny wpływ tłustego jedzenia na nasze zdrowie. Tak więc okazjonalne zjedzenie golonki z pewnością nikomu nie zaszkodzi, wręcz przeciwnie – możemy tylko skorzystać. Oprócz tłuszczów golonka zawiera jeszcze dużo dobrego dla naszego organizmu. Przede wszystkim jest niesamowitym źródłem kolagenu i elastyny oraz dostarcza pełnowartościowego białka, łatwo przyswajalnego żelaza i witamin z grupy B.

Chcesz mięć gładką skórę i mocne kości – jedz golonkę!

Ścięgna golonki i skóra zawierają bardzo dużo kolagenu, który jest odpowiedzialny za sprężystość, jędrność, właściwe nawilżenie skóry oraz mocne paznokcie. To również cudowne lekarstwo na stawy. Produkcja kolagenu w organizmie obniża się już po 25 roku życia a wieku ok. 60-70 ustaje całkowicie. Dlatego tak ważne jest by nie zabrakło go w naszym pożywieniu. Golonka jest także bogatym źródłem żelaza, którego niedobór może powodować anemię i witamin z grupy B odpowiadających m.in. za prawidłowy metabolizm.

Z czym podawać golonkę?

Nie ma to jak golonka z zimnym piwem i zasmażana kapustą. Świetnie komponuje się także z konserwowymi lub pieczonymi warzywami, kiszonym ogórkiem, chrzanem i musztardą. Niektórzy lubią ją spożywać z ziemniakami albo zwykłym chlebem. Nadaje się zarówno do gotowania, smażenia, peklowania, grillowania jak i wędzenia. Golonka jest znakomita na ciepło jako danie główne ale również smakuje pysznie na zimno, jako wędlina do pieczywa.