Dobre wiadomości dla smakoszy kawy. Najnowsze badania naukowe dowodzą, że spożywanie kawy w określonych ilościach wpływa dobroczynnie na nasze zdrowie. Okazuje się, że jedna filiżanka kawy dziennie może zrobić wiele dobrego dla naszego organizmu. Z badań naukowców wynika, że pita w umiarkowanych ilościach posiada wiele korzystnych właściwości. Prostą zasadę, że wszystko spożywane w nadmiarze szkodzi, znamy wszyscy.

Zapewne nie raz słyszeliśmy, że kawa szkodzi. Dlatego, że powstało tyle kontrowersji wokół tego napoju, swoje zdanie przedstawiła również Światowa Organizacja Zdrowia. Według WHO spożywanie kawy w bezpiecznych ilościach tj. 2-3 filiżanki dziennie nie uzależnia ani nie zwiększa ryzyka rozwoju nowotworu, zwiększa za to wydolność organizmu o 5-15% .

Kawa swoją popularność zawdzięcza głównie kofeinie. Już tysiące lat wcześniej odkryto stymulujące działanie tego związku. Dziś to najpopularniejszy naturalny środek psychoaktywny i podstawowy składnik większości produktów pobudzających, wykorzystywany również często w codziennej suplementacji. Skupmy się zatem na zaletach picia tego popularnego napoju.

Co ma wspólnego regularne picie kawy ze wzrostem ciśnienia krwi?

Może wydać się to mało prawdopodobne ale regularne picie kawy zapobiega wzrostom nagłego ciśnienia krwi. Wiemy, ze kofeina uznawana jest za jeden z głównych czynników podnoszących ciśnienie. Najbardziej narażonymi osobami są osoby starsze mający zdiagnozowane problemy w tym kierunku. Jednak gdy picie kawy stanie się codziennym rytuałem, problem ten nie występuje. Dlatego aby kawa nie powodowała nagłych „skoków” ciśnienia powinniśmy spożywać ją regularnie, od jednej do trzech filiżanek dziennie albo wcale.

Naukowcy przeczą teorii, że picie kawy zwiększa ryzyko wystąpienia choroby nadciśnienia – wszystko zależy od ilości i częstotliwości wypijanej kawy. Niestety duże dawki wypijanej kawy u osób ze zdiagnozowanym nadciśnieniem mogą powodować częstoskurcze serca tzw. tachykardię, rozdrażnienie lub ból głowy a to już z pewnością naszemu zdrowiu nie służy.

Na migrenę i przeziębienie.

Dostępne bez recepty środki lecznicze posiadające w składzie połączenie kofeiny z paracetamolem maja działanie przeciwbólowe i przeciwgorączkowe. Dzięki właściwościom przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym kofeina uzupełnia działanie takiego preparatu.

Kofeina zwęża naczynia krwionośne, dlatego w przypadku niektórych osób zmniejsza migrenowe i napięciowe bóle głowy. Mimo, że wiele leków przeciwmigrenowych i przeciwbólowych zawiera kofeinę, to nie jest to antidotum dla wszystkich, gdyż każdy może reagować na nią inaczej. Jest to kwestia bardzo indywidualna.

Na szybszą przemianę materii.

Picie kawy przyczynia się poniekąd do zguby zbędnych kilogramów. Nie mówimy tu oczywiście o gwałtownym schudnięciu ale o nieznacznym przyspieszeniu przemiany materii. Wyniki badań naukowców nie potwierdziły jeszcze, że kawa odchudza ale jej działanie usprawnia metabolizm i szybsze spalanie tłuszczu, co może mieć na to wpływ.

Na koncentrację i senność.

Badania wykazały, że kofeina ma łagodne działanie na pobudzenie centralnego układu nerwowego, tak więc może podnieść czujność, koncentracje oraz uwagę. Kawa pomaga usunąć oznaki senności, choć są osoby, u których wypicie kawy powoduje skutek odwrotny – zamiast pobudzenia następuje ospałość. Pamiętajmy, że stymulujące działanie kawy trwa od 15 minut do godziny.

Co jeszcze?

Zawarte w kawie antyoksydanty mogą chronić przed niektórymi nowotworami. Antyoksydanty neutralizują wolne rodniki, pomagają w oczyszczaniu organizmu z toksyn oraz wspomagają mechanizmy obronne organizmu.

Udowodniono również, że regularne spożywanie kawy chroni przed zachorowaniem na cukrzyce typu 2 a zawarty w kawie kwas chlorogenowy zmniejsza poziom glukozy u osób już cierpiących na tą chorobę.

Ponadto kawa zwiększa produkcję serotoniny, dopaminy i noradrenaliny – są to tzw. hormony szczęścia, odpowiedzialne za dobry nastrój.

Dlaczego kawa z ekspresu?

Świeżo mielona kawa ekspresu ciśnieniowego uznawana jest za najzdrowszą. To dlatego, że ziarna kawy mają bardzo krótki kontakt z gorącą wodą – im krócej tym lepiej. Tym sposobem najmniej niepożądanych substancji przedostaje się do filiżanki zaparzonej kawy. Kawa z ekspresu zawiera dużą ilość polifenoli, które spowalniają starzenie się organizmu.

Umiar najważniejszy.

Najważniejsze w piciu kawy to zachowanie umiaru. Wypicie zalecanej ilości dobrej gatunkowo kawy dziennie nie zaszkodzi a wpłynie korzystnie na nasze zdrowie i samopoczucie. Pamiętajmy jednak o tym, ze pomimo wielu zalet i korzystnego działania kawy nie każdy może cieszyć się jej walorami. Kawę powinny ograniczyć osoby starsze chorujące na nadciśnienie a także osoby borykające się z chorobami żołądka. Osoby zdrowe o ile nie przekroczą 2-3 filiżanek dziennie mogą w pełni korzystać z pozytywnego wpływu tego napoju na zdrowie.